fbpx

Miriam såg sig själv med nya ögon

Miriam blev illa behandlad som barn vilket skadade hennes självbild. I sina mörkaste stunder tyckte hon sig inte förtjäna att leva. Men när hon mötte Gud fylldes hon av frid och vet idag att hon är värd att älskas.

Som barn var Miriam deprimerad. Hon blev utfryst och skadad såväl psykiskt som fysiskt av bland andra skolkamrater.

– Jag tänkte att det inte var konstigt att de gjorde så mot mig, för det var detta jag ansåg att jag förtjänade.

Denna självbild följde sedan med henne fram till stunden då hon tog emot Jesus i sitt liv.

Miriam berättar att hon varit väldigt utåtagerande, skrikit, slagits och burit på en känsla som varit väldigt mörk. Ilskan, ångesten och paniken bubblade inom henne år efter år. I de mörkaste av stunder kunde hon känna att den enda lösningen för henne var att avsluta sitt liv, att hon inte förtjänade att leva.

Under gymnasietiden lärde Miriam känna Viktoria, en tjej i klassen som var kristen. Förutom sina mor- och farföräldrar hade hon aldrig tidigare träffat någon som var troende. Detta var något helt nytt och förvirrande.

– Jag och Viktoria gick på en internatskola som låg på en liten ö utanför Kramfors. På kvällarna brukade vi lägga oss på en brygga och bara prata om livet och Jesus, berättar hon.

Läs även:  Kyrkan förmedlar hopp mitt i kriget

Miriam ställde otaliga frågor för att kunna greppa vad det innebar att vara troende, att vara ovillkorligt älskad av Jesus. Det var svårt att förstå att det räckte med att bara finnas och bekänna sin tro på honom.

Ett par år senare gick Viktoria på en bibelskola i Australien och Miriam hälsade på henne tillsammans med en vän. Viktoria tog med dem till en gudstjänst i en kyrka, men väl där kände Miriam bara någon slags vrede inom sig. Allt som pastorn sa kändes som lögner. På grund av den bild hon hade av sig själv, var det omöjligt att känna sig värdig den kärlek som erbjöds. Hon stod med armarna i kors under gudstjänsten.

Men Viktoria gav inte upp utan fortsatte att ta med sig Mirjam och under den tredje gudstjänsten orkade hon inte stå emot mer. Hon öppnade upp sitt hjärta, som en dörr som ställdes på glänt för Gud, och upplevde en fantastisk frid. Gud hade sett att Miriam var redo och fyllde henne med den renaste formen av kärlek. Sedan började hon att be och upplevde hur Gud svarade på bön efter bön. Hon beskriver idag hur det inte finns något som är för litet eller för stort för Gud.

Förr kunde Miriam få panikångest inför att gå på middag, även med en nära vän, men idag kan hon umgås obehindrat med andra människor i olika situationer. Hon upplever hur Gud beskyddar henne. Hon har insett att den sorts negativa känslor och tankar som tidigare fanns inom henne inte är från Gud och därför är de inget att lägga någon vikt vid.

– Även fast jag kan ha mörka dagar så går de inte att jämföra med tidigare. Friden jag känner är från Gud och den går bara att få genom honom. Den är mer fullkomlig än att vara glad. Har du Guds frid och något händer dig så påverkar det inte dig på samma sätt som utan friden.

Med Guds frid över sig faller hon inte längre ner i djupa mörka hål och hennes syn på sitt värde som Guds barn, skapad till hans avbild, går inte att jämföra med synen hon hade på sig själv för några år sedan.

– Det är svårt att vara människa men vi kan fästa blicken på Jesus och se hur vi ska leva våra liv. Bibeln är full med lärdomar om hur man kan leva livet på bästa sätt.

Läs även: Kattas dödslängtan vändes i livsvilja

Idag studerar Miriam till jurist och vill arbeta med frågor som kan hjälpa människor att få det bättre i livet. Hon vill också fortsätta att leva för Jesus och berätta om honom.

Till andra som har det svårt eller känner sig ensamma vill hon ge rådet att söka sig till en kristen församling, men också att våga ta kontakt med människor i vardagen.

– Var inte rädd för att prata med den som sitter bredvid dig på bussen eller tåget. Gud vill att vi ska mötas och när du minst anar det träffar du en fantastisk människa som förändrar ditt liv till det bättre.

Text: Noomi Lind

Fler livsberättelser

Kyrkan förmedlar hopp mitt i kriget

När kriget bröt ut i Ukraina öppnade kyrkan sin famn för hårt drabbade flyktingar. Människors mod och omsorg och Guds beskydd och trofasthet, förmedlar ljus mitt i mörkret, berättar pingstpastorn Yuriy Kulakevych. Han arbetar ihärdigt för att nå ut till fler med hoppets budskap. Läs hela intervjun här

Kattas dödslängtan vändes i livsvilja

Katta satsade fullt ut på att bli narkoman för att dö, men när hon blev gravid fick hon ett skäl att leva vidare. Mitt i ett kaos av våld och otrygghet mötte hon Jesus som beskyddade henne och gav hopp för framtiden. Läs hela intervjun här

BESÖK EN KYRKA I JUL

Vad händer i jul i närmsta kyrka? I pingstkyrkor runtom i hela landet erbjuds det julkonserter och gudstjänster under adventshelgerna. Missa inte möjligheten att fira in julen och få fart på julstämningen.