Anmäl dig till Pingst Ledare 2020!

Vi behöver ständigt nya sånger

Vad är det egentligen som får oss människor att sjunga? Jag tror att hemligheten är att vi har blivit berörda av något. En dimension öppnas i vårt inre som tycks ge livet mening.

Det är märkligt att ord som förmedlas med en sång, ofta har en förmåga att nå djupare in i vår själ, än bara ord i sig. Kan du tänka sig en vigsel, en begravning eller en gudstjänst utan musik? Nej, det vore självklart riktigt trist.

Jag var bara tolv år, när min pappa kom hem med en elgitarr från musikaffären han hade i Sundbyberg. Sedan dess har musiken haft en mycket stor del i mitt liv, ibland för att uttrycka livsglädje, ibland för att trösta under livets mer hopplösa dagar.

DEN GLOBALA KRISTENHETEN har under 2 000 år skrivit musik utifrån Bibelns magnifika berättelser. Alltifrån gregoriansk sång, till Händels klassiska musik, till gospel eller modern rockig lovsång. Miljarder människor har genom historien någon gång sjungit kristna sånger. Är inte det fantastiskt?

I varje tid behöver den kristna tron uttryckas i musik. Därför behöver det ständigt skrivas nya kristna sånger. Vi sjunger ju det vi tror. I denna tid som är så omvälvande skulle vi behöva nya sånger som berättar om hur man kan sätta sitt hopp till Gud, trots att man fått fly för sitt liv från krig och lidande. Vi skulle behöva sånger som påminner oss om vårt ansvar att inte förstöra Guds skapelse. Vi behöver sånger som kritiserar vår extremt överdrivna konsumtionskultur, och profetisk kritik mot vår tids avguderi av pengar, framgång och makt.

I DENNA TID AV dyrkan av självförverkligande, vore det befriande att få sjunga nya sånger om att följa Jesus, ta sitt kors och förneka sig själv. Vi behöver nya sånger om treenighetens mysterium och frälsningens helande kraft. Vi skulle behöva nya sånger om hoppet att Jesus ska komma tillbaka, och att vi en dag ska få se en ny himmel och en ny jord. Vi behöver sånger som hjälper oss att lyfta blicken till Guds ära, och hans namns härlighet. Sånger som ska sjungas i kyrkor över hela världen väntar på att skrivas. Så lycka till med skrivandet av kristen musik på 2000-talet, kära musiker och sångare.