Läs senaste upplagan av Tidningen Pingst här Läs mer

Unga lyfte fram Jesus i valet

Jesus For President är den största ekumeniska ungdomssatsning som gjorts i Sverige. Nio kristna ungdomsförbund och ett hundratal församlingar har deltagit i kampanjen, som hållits i samband med riksdagsvalet.

Under veckorna fram till valet har landets kristna ungdomar drivit en alternativ kampanj Ä Jesus For President. Och engagemanget har varit stort.
Ä Aldrig tidigare har en så stor ekumenisk ungdomssatsning ägt rum i Sverige. Kampanjen handlar inte om att konkurrera utan att nå nya människor med budskapet om Jesus, och där kan vi alla vara enade, säger Edvard Wiberg, projektledare.
Genom kampanjen har församlingar fått material och inspiration för lokala satsningar, vilket varit uppskattat, berättar han.
En gång vart fjärde år är det ok att ”gå på” människor på stan och berätta om Jesus, och det är en möjlighet att ta vara på, framhåller Andreas Lalantha Jansson, barn- och ungdomskonsulent på Pingst Ung:
Ä Vi väljer personer som ska styra vårt land under en mandatperiod, men att välja Jesus som president är ett djupare val som påverkar hela livet. Politikerna kan genom sina vallöften ge en yttre trygghet, men bara han kan ge en inre trygghet.
Båda hoppas att satsningen ska resultera i nya kontakter där unga följer med till kyrkan och deltar i exempelvis Alphakurser.
Ä Samtidigt som Sverige som land mår så bra, så mår de unga väldigt dåligt. Därför har öppenheten för Jesus aldrig varit så stor som nu, säger Edvard.
En hel del aktiviteter har ägt rum i landet. Under Almedalsveckan tvättades förbipasserandes fötter och de fick ett vykort där det stod att de är älskade på heltid. Under ungdomshelgen på Nyhem berättade man om kampanjen och grillade marshmallows. I Växjö höll Ulriksbergskyrkan en streetbasketturnering med hip hop-dans och graffiti live.
En stor del av engagemanget sker via webben.
Ä Man kan lägga upp ett vittnesbörd i sitt statusfönster på Facebook vilket innebär att hundratals kompisar får del av det, säger Andreas.
Ett annat sätt att väcka intresse genom Facebook är en fototävling där man plåtar Jesus For President-loggan i valfri miljö och skickar in bilden senast den sista september.
Ä Alla bidrag läggs upp i ett album och den person vars bild blir mest ”gillad” vinner 1 000 kronor, berättar Edvard.
Han hoppas på mer samarbete mellan ungdomsförbunden framöver. Och att lokala församlingar ska ta sitt engagemang vidare i nya satsningar.

Fotnot: Ungdomsförbunden bakom kampanjen är EFK Ung, Equmenia, Cred, oSveriges unga katoliker, Salt Ä Barn och unga i EFS, Svenska Alliansmissionens Ungdom (SAU), Frälsningsarmén, Pingst Ung och Ny Generation Elev & Studentorganisation.