Anmäl dig till Pingst Ledare 2020!

Större jul

Böcker handlar i många fall om berättelser. Författarens uppgift är att förmedla den, läsarens att ta emot och hantera den. Så här i jultider går mina tankar förstås till det som kyrkan brukar kalla Den stora berättelsen, den som handlar om frälsningshistorien och hur den tecknats ner och tagits emot genom årtusenden.
Kanske var det Tommy Dahlmans bok om de tre kristna högtiderna och teologin omkring dem som satte igång mina tankar. Hans intention är att uppmana förkunnare till att inte förlora sig i små detaljer utan ta ett grepp omkring hela berättelsen som ju faktiskt inte bara binder samman högtiderna med sin röda tråd, utan också oss och vår tid med Bibelns hela, långa historia.
Julens berättelse känner vi ju alla till Ä Betlehem, krubban, stjärnan, herdarna Ä Den har förmedlats, inte bara som text i Lukasevangeliet, utan också i dramauppsättningar, filmer, i barnens små julspel, flanellografer med mera. Förstå mig rätt, det är en viktig del av den större berättelsen som vi uppmärksammar vid jul.
Det handlar om att den kommit fram till den ofattbara, men avgörande punkt, då Gud blir människa för att så åstadkomma försoning mellan människa och Gud.

MEN, ÄVEN OM JUST detta fragment av den stora berättelsen gestaltas i levande julspel, genom nogsamt uppställda figurer i en julkrubba som tillfälligt får pryda våra hem eller slentrianläsning ur Bibeln, så riskerar bilden, genom sin igenkännlighet, att bli platt som en urblekt väggplansch och vi missar bildens övriga dimensioner av bredd, längd, höjd och djup. Hur märkligt och motsägelsefullt det än kan låta är det lätt att vi låter det lilla sluka det stora Ä att vi nöjer oss med en vacker detalj och går miste om det stora sammanhanget.
Därför skulle jag gärna vilja utmana dig att vidga din bild av julens evangelium i år. Komplettera Lukas 2 med Marias lovsång och Sakarias profetia i kapitel 1, som båda kopplar upp sig mot historien och hela Guds frälsningsplan. Och du som älskar att få julens evangelium i toner: Varför inte glömma alla julstämningsassociationer nästa gång du hör det välbekanta introt till O, helga natt! Lyssna i stället på texten som serverar en strålande sammanfattning av den största berättelsen av dem alla: ”Folk fall nu neder och hälsa glatt din frihet, O, helga natt som frälsning åt oss gav”.
God jul!