Läs senaste upplagan av Tidningen Pingst här Läs mer
Kaggeholms folkhögskola ändrar namn på medieutbildningarna till hösten och innehållet i kurserna får ännu större fokus på berättande, på digitalisering och sociala medier. FOTO.: KAGGEHOLM

Kaggeholms folkhögskola ändrar namn på medieutbildningarna till hösten och innehållet i kurserna får ännu större fokus på berättande, på digitalisering och sociala medier. FOTO.: KAGGEHOLM

Kaggeholm uppdaterar medieutbildningarna

Mer rörligt, bredare syn på berättande och större fokus på digitalisering och sociala medier. Det är tanken bakom uppdateringen av medieutbildningarna på Kaggeholm. Nu blir utbildningarna ännu mer anpassade efter vad som efterfrågas inom medievärlden.

– Det krävs hela tiden bredare kunskaper för att jobba inom media. Vi vill rusta våra kursdeltagare på bästa sätt när de ska ut och jobba, säger Mats Levander, biträdande rektor och medielärare. Media Content-produktion kommer att ha huvudinriktning på berättande i vid mening, journalistiskt, i text, i bild, i radio, genom podd, med grafik och/eller rörlig bild.
– Vi ser att våra kursdeltagare använder det journalistiska berättandet för att engagera sig i frågor de brinner för. Det kan vara i organisationer, i kampanjer och på sociala medier. Vi ger dem verktygen att nå ut med sina berättelser, säger Mattias Stjernqvist, tf kursledare och lärare på Media.
Media TV-produktion får en ännu starkare betoning på det rörliga berättande och ger verktygen att jobba kreativt, exempelvis med hjälp av grafik. Kursdeltagarna genomför studioproduktioner och tar fram ett pilotavsnitt i realityformat. Utöver berättande i det längre formatet jobbar de även med social video.
– Förutom att berätta en historia på ett bra sätt måste det även se snyggt ut för dem du vill nå ut till. Vi jobbar med helheten, från idé till mottagare, säger Johanna Litsgård Lebourne, linjeledare på Media TV-produktion.
Som tillval kan man också välja Media Tro & Samhälle. Den är till för de som vill lyfta kristna frågor och värderingar i media. Kursdeltagarna får verktygen att berätta om ämnen de är engagerade inom och lär sig anpassa budskapet i sociala medier med rätt kanal efter rätt plattform. Under året kommer återkommande träffar med engagerande och kunniga föreläsare där deltagarna fördjupar sig inom kristen tro. För mer information om kurserna och ansökan se: www.kaggeholm.se