Anmäl dig till Pingst Ledare 2020!
Daniel Alm är föreståndare för Pingst - fria församlingar i samverkan.

Daniel Alm är föreståndare för Pingst - fria församlingar i samverkan.

Alla kan be

JAG TÄNKER ATT vår förmåga att be gör oss till de människor vi är skapade till att vara och ger oss värdighet. Att alla kan be är en mänsklig rättighet möjliggjord genom att Jesus kom till oss och gav oss frälsning.
Varje människa har ett unikt värde, ett egenvärde, ett lika stort värde och ett evighetsvärde. Det finns en evighet placerad i dig. Du kan vara dig själv i bönen, du behöver inte prestera bön utan kan leva i bön, ingen värderas efter sina många böneord och bönerna ska följa dig in i evigheten.
Ibland funderar jag över frågan hur långt pingstdagens andeutgjutelse räcker? Även om jag är tacksam för alla våra församlingar är jag helt övertygad om att den räcker långt utanför våra pingstkyrkor och kapell.
Det är också så att vi vet att syftet med att Anden är given över allt kött, leder till det särskilda, nämligen att dra alla till Jesus Kristus. Samtidigt kan detta med andeutgjutelsens räckvidd också spränga en del tankebanorhos oss.

SANNA PINGSTVÄNNER är inte rädda utan vet att vinden blåser precis vart den vill och i varje människas värde oavsett bakgrund ligger också möjligheten att en dag börja be till Gud i namnet Jesus. Kanske är det bönemöjligheten som kommer öppna den sekulära själen för evangeliet?
Jag är så oerhört tacksam för vad jag sett av pingstförsamlingarnas omställningsförmåga under coronatider. Jag är stolt över alla som bevisat trohet till sina församlingar och sett till att gudstjänst, själavård, diakoni och evangelisation fungerat mitt i denna svåra tid. Och alla goda insatser behövs för nöden är verklig, pandemin har lett till stor sorg och många släckta drömmar.
Mitt i allt detta verkar fortfarande Anden och väcker ett gensvar så vi börjar be. När oron sprider sig är det skönt att veta att bönen stiger upp till en som ger oss frid. Jag tror bönen är det bästa för att komma rätt i livet före, under och efter corona. Man kan begränsas i möjligheten att ha fysiska möten men bönen kan ingen begränsa.

MITT I ALLT HAR vi haft digitalt rådslag och jag konstaterar med glädje att det gick så väl att genomföra. Jag vill uttrycka mitt stora tack för förnyat förtroende att förestå det gemensamma Pingst ytterligare fyra år och hoppas vi ska få se mycket expansion men också värme. Vårens unika situation har också lett till att jag nu ger ut en ny bok vilken jag hoppas ska bli till tröst och inspiration för många. Jag törs säga att jag tror boken kan bli till stor välsignelse. Bokens överskott är tänkt att gå till det stödpaket vi ordnat för att hjälpa församlingar och organisationer som står oss nära genom denna tid. Bokens titel är densamma som denna ledares rubrik: Alla kan be!
Jag hoppas du ska få en underbar sommar mitt i allt. Men hur än just din kommer bli kan du alltid be. Viska eller ropa hans namn, tala med Gud var du än är och hur du än har det. Han älskar att lyssna till din bön för han älskar dig och värderar dig så högt att han gav frälsningen.