Tigleth predikar om Guds kärlek

Tigleth predikar om Guds kärlek

Tigleth Malkey, Pingsts första riksevangelist, längtar efter att Guds kärlek ska bli uppenbar för människor.

Tigleth Malkey har assyriska rötter, men är född och uppvuxen i Södertälje i en syriskt ortodox familj. Hans väg till en personlig tro började med förälskelse. Han blev kär i Charlotta, som var kristen och tyckte det var väldigt viktigt att han också var det.
– Vadå, tänkte jag. Såg hon inte korset jag har om halsen? För mig var det samma sak att vara assyrier och att vara kristen.
Men Charlotta gav sig inte och pratade mycket om sin tro och fick med sig Tigleth till Finska pingstförsamlingen i Södertälje på några ungdomssamlingar.
– Det var helt okej, tyckte jag. Trevliga träffar och schyssta människor, men jag kände mig inte riktigt hemma.
På uppmaning av Charlotta började han i alla fall på egen hand att äsa Bibeln.
– Först blev jag chockad över att den var så tjock. Men så hittade jag en tunnare variant, som jag trodde var en ny version, men som sen visade sig vara Nya Testamentet.
Tigleth läste från början.
– Jag blev så tagen och jag grät när Jesus dog. Varför behövde det hända? Och så fortsatte jag med Markus, och Jesus dog igen! När jag kom till Lukas och Johannes började jag fatta att det var samma berättelse, men ur olika perspektiv. Läsningen blev avgörande.
– Jag fann Gud när jag läste, berättar Tigleth.
När han därefter följde med på tältmöte fick han dock en smärre chock av uttryckssätt och blev rädd att han skulle lockas in i en sekt och gjorde slut med Charlotta och gick hem ledsen och upprörd.
Men den natten följde en brottningskamp med Gud för Tigleth.
–Jag lyfte min Bibel mot himlen och var jag med om min första gudsupplevelse när den helige Ande talade till mig och den natten sa jag till Gud att jag ville bli ortodox (renlärig) på riktigt.
Tigleth återvände sedan till tältmöteskampanjen och lyssnade till Birger Skoglund som predikade om Jesaja på temat ”Vem vill gå, vem kan jag sända?”.
– När Birger frågade om det fanns någon Jesaja i tältet gick jag fram direkt. Jag visste att det handlade om mig, men visste inte hur man förväntades uppträda i en gudstjänst. Birger skrattade lite när jag kom, men bad för mig där och då.
Tigleth blev frälst och förstod nu innebörden av ordet.
Han började gå i Pingstkyrkan och blev tillsammans med Charlotta igen. Idag är de gifta och har tre barn.
Efter ett år tog han steget att låta troendedöpa sig, vilket orsakade en hel del kalabalik i hans familj.
– Så gör inte en syriskt ortodox person och familjen skämdes och det blev jobbigt ett tag.
Men det där är borta nu. Steget att troendedöpa sig innebar många samtal och argumentationer bland annat med ortodoxa biskopen, så kanske var det inte så konstigt att Tigleth några år senare skrev och gav ut en bok om dopet.
– Jag hade tröskat igenom ämnet ordentligt, säger han.
Sedan början av året ägnar Tigleth ungefär halva sin tid åt att resa runt i pingstförsamlingar och predika.
– Jag hoppas att det här året ska innebära att ett fönster öppnas för den helige Ande i Sverige. Jag längtar efter att Guds kärlek ska bli uppenbar för människor.
– Eftersmaken från mina besök på olika platser hoppas jag ska bli att de heliga utrustas för tjänst och att människor känner att de vill vara en del i Pingsts framtidsbild.
Läs en längre intervju med Tigleth Malkey här: